
Bewegen
Spelend & bewegend leren
Bij ons draait alles om de ontwikkeling van het kind en dat begint met een sterke basis: het goed bewonen van het eigen lichaam. Hiermee wordt de basis gelegd om goed te kunnen leren. Kleuters leren spelenderwijs, zowel in het vrije spel als in opdrachten. Door het spel ontwikkelen kinderen hun taal, het omgaan met elkaar, hun motorische ontwikkeling, rekenvaardigheden en alle andere ontwikkelingsgebieden. Bij de kinderen van klas 1 t/m 6 maken we gebruik van bewegend leren. Lichamelijke activiteiten en cognitieve leertaken zoals taal en rekenen gaan samen.
Samen leren
Sociale basis
Bij De Ondernemende School Westland geloven we in samen leren. Kinderen, ouders, leerkrachten en andere betrokkenen vormen een levendige leergemeenschap, waarin ieder individu met eigen vaardigheden, capaciteiten en behoeftes geaccepteerd en gewaardeerd wordt. Alle betrokkenen worden aangemoedigd om samen te werken aan de ontwikkeling van de school. We nemen belangrijke beslissingen middels gedragen besluitvorming, zodat besloten kan worden wat in het licht van het geheel het goede is om te doen. Op deze manier wordt het sociale leven in de school steeds weer vermenselijkt.


Ondernemerschap
Coachend begeleiden
De leerkrachten begeleiden de kinderen op een coachende manier, zodat ze al hun vaardigheden van binnenuit kunnen ontdekken. Er wordt gewerkt met concrete doelen en verschillende manieren om die te bereiken. Dit wordt afgestemd op het kind en ieder kind wordt hierin gezien. We leren de kinderen vertrouwen op zichzelf en te scholen in de wil, hun intrinsieke motivatie. We helpen hen met doorzetten, ook al zijn bepaalde opdrachten moeilijk of niet wat het kind op dat moment zou willen. Het mogen oppakken van de eigen levensweg vormt de basis voor het latere ondernemerschap.
Bewustzijn
Openheid
Bij ons op school is leren niet beperkt tot de klaslokalen; het gebeurt overal, door de leerkrachten, kinderen, ouders en alle betrokkenen. We creëren een voedend sociaal klimaat waarin kinderen kunnen gedijen en leren dat fouten maken een natuurlijk onderdeel is van groei en ontwikkeling. Onze samenwerkingscultuur moedigt openheid en zelfontwikkeling aan, waarbij we samen streven naar bewustzijnsontwikkeling. Een onderzoekende houding in elk gesprek is voor ons daarbij onmisbaar.


Mens-zijn
Ontwikkelen
In ons onderwijs draait het niet alleen om het overdragen van kennis; het is eerder een reis van ontdekking en persoonlijke groei. We hechten veel waarde aan menselijke verbinding en streven naar gelijkwaardigheid, openheid en nieuwsgierigheid, waarbij we elkaar echt willen zien. Samenwerken gebeurt vanuit initiatief van iedereen en met begrip voor ieders levenspad. We benaderen elkaar zonder oordeel vanuit een onderzoekende houding, terwijl we samen ontdekken wat juist is om te doen. Onze uitdaging is om vanuit onze eigen waarnemingen, ervaringen en inzichten, in harmonie met anderen, te begrijpen wie de ander werkelijk is.
Balans
Gezondmakend onderwijs
Kinderen leren in harmonie te leven, in verbinding met zichzelf, de natuur, de leergemeenschap en de maatschappij. Kinderen kunnen zich het beste ontwikkelen, als ze een rijk aanbod en voldoende tijd krijgen. Ons lesaanbod is evenwichtig, met de juiste balans tussen informatie opnemen en verwerken.
Vakken als schilderen, boetseren, zingen en bewegen zijn net zo belangrijk als rekenen, schrijven en lezen. Door kinderen in hun geheel aan te spreken, zijn ze in balans, tevreden met zichzelf en presteren ze op cognitief gebied beter.
