Kleuterklassen Klas 1/2 Klas 3 t/m 6
Maandag 08.30-13.10 08.30-13.15 08.30-14.45
Dinsdag 08.30-13.10 08.30-14.45 08.30-14.45
Woensdag 08.30-13.10 08.30-13.15 08.30-13.15
Donderdag 08.30-13.10 08.30-14.45 08.30-14.45
Vrijdag 08.30-13.10 08.30-13.15 08.30-13.15

De verplichte onderwijstijd voor kleuters en klas 1-2 is 3.520 uur en voor klas 3 t/m 6 is dit 3.760 uur. Daarnaast moet er 240 uur besteed worden over de 8 jaar, wat vrij ingevuld mag worden. Wij zorgen ervoor dat de kinderen op DOSW deze onderwijstijd daadwerkelijk krijgen. Deze vereisten zijn het uitgangspunt geweest voor het vaststellen van de lestijden. Vervolgens hebben we gekeken naar wat het beste past bij de behoeften en de ontwikkeling van het kind, en wat wij als school belangrijk vinden.

Korte schooldagen

We hebben bewust gekozen voor korte schooldagen voor kleuters. Dit komt doordat (jonge) kinderen zich het beste ontwikkelen in een prikkelarme omgeving. De buitenschoolse opvang en thuis zijn vaak rustiger en prikkelarmer dan het klaslokaal. In de ochtend krijgen de kinderen veel indrukken te verwerken, ze leren op een speelse manier.

Deze opbouw zorgt ervoor dat kinderen geleidelijk kunnen wennen aan school. Ze beginnen met korte schooldagen, waarna er later langere schooldagen bijkomen. Doordat de eindtijd voor kleuters om 13:10 uur is, kan de dag in alle rust worden afgerond.

Op woensdag hebben veel kinderen buitenschoolse activiteiten zoals sporten. Om die reden is de woensdag een korte dag. Daarnaast is de woensdag ook een breek in de week, fijn om halverwege de week tot rust te komen.

Wij adviseren om een kind van 4 jaar op woensdag een dagje thuis te houden. Zo blijft de week in balans en krijgt de jonge kleuter voldoende rust.

Lange schooldagen

De lange schooldagen hebben we zo gepland dat kinderen na school nog tijd hebben om te spelen en te sporten. Daarom eindigen deze om 14:45 uur.

Ook voor de lange schooldagen geldt een opbouw. Klas 1 en 2 hebben twee lange dagen en drie korte dagen. Vanaf klas 3 draaien deze dagen om: zij hebben drie lange dagen en twee korte dagen. Zo kunnen de kinderen wennen aan langere lesdagen, terwijl de balans tussen leren en ontspannen behouden blijft.

Voor de hogere klassen is het belangrijk dat er voldoende lestijd is om alle leerstof uit het leerplan aan te bieden.