Je kind leert van jou als ouder over het leven, zichzelf en het algehele menszijn, maar jij leert ook veel van je kind. Als je dat met bewustzijn vormgeeft, kun je spreken van ‘wederkerig opvoeden’.
- Weet jij je soms even geen raad in de opvoeding van je kind(eren)?
- Wijst je kind je met regelmaat kritisch op je opvoedstijl?
- Zoek je ernaar hoe je op de juiste manier grenzen kan verzorgen?
- Vraag je je af waarom je kind doet wat hij/zij doet?
- Heb je het verlangen naar meer verbinding met je kind?
In het Ontwikkellab Wederkerig Opvoeden maken we ruimte voor onderzoek, staan we stil bij jouw ervaringen, leer je waarnemen hoe je kind jou leert opvoeden en vind je je eigen oplossingen!
Samen op weg
Je staat er als ouder(paar) soms echt alleen voor om uit te vinden hoe je de opvoeding wilt doen. En, elk kind vraagt weer iets heel anders. Bovendien lijken de kinderen van deze tijd echt iets van ons te vragen waar we niet zomaar een antwoord op kunnen geven in onze opvoeding. Het kost tijd, vraagt om een onderzoekende houding en vaak een persoonlijke ontwikkelingstap om de antwoorden te vinden waar jij en je kind samen verder mee komen. Hoe fijn zou het zijn als ouders elkaar zouden ondersteunen in de opvoeding. Als er een cultuur zou ontstaan waarin het normaal is om het gesprek over ieders zoektocht in de opvoeding te voeren.
In het Ontwikkellab Wederkerig Opvoeden werk je er samen met andere ouders aan om je eigen antwoorden te vinden en je als opvoeder te ontwikkelen. Dat werkt stimulerend, biedt ondersteuning en geeft je handvatten om wederkerig opvoeden mogelijk te maken.
Voor wie
Het Ontwikkellab Wederkerig Opvoeden is bedoeld voor ouders en opvoeders die zich uiteen willen zetten met de vragen die ze tegenkomen met hun kind(eren) en zich hieraan willen ontwikkelen. Het is voor iedereen die zich wil scholen in het waarnemen van zijn/haar kind en van zichzelf, en ruimte wil maken om dit in praktijk te brengen.
Je leert…
- Hoe je vanuit een open en onderzoekende houding naar je kind en jezelf kan kijken
- Je eigen wezenlijke vraag te vinden en tot leidraad te maken van je onderzoek
- Te oefenen hoe je kan leren van jezelf via de ander
- Over de algemene ontwikkeling van de mens door het leven heen, en hoe jij jouw eigen wil/levensopgave kan herkennen in de verschillende fasen van je ontwikkeling
- In welke fase je kind zich bevindt, wat het nodig heeft en hoe je dat kan ondersteunen
- Hoe je tot gezamenlijk gedragen besluiten kan komen in je gezin
- De basisprincipes van verbindend communiceren met kinderen
- Je eigen concrete stappenplan maken waar je het komende jaar mee op weg gaat
- Dat je opvoeden samen met je kind doet
Begeleiding door Janneke Sauer
Janneke studeerde aan de Universiteit voor Humanistiek, haalde haar 1e graads lesbevoegdheid als docent levensbeschouwing en studeerde af op het pedagogisch gedachtegoed van Rudolf Steiner. Wat voor haar ontbrak in de studie was het bezien van de mens als geestelijk wezen in ontwikkeling. Bij De Grondsteen, School voor Gemeenschapsvorming, vond ze dit wel en dat was een thuiskomen voor haar. Ze leerde er hoe dit spirituele mensbeeld concreet kan worden toegepast in samenwerking, het begeleiden van mensen en het ontwikkelen van initiatief.
Ruimte scheppen voor de hoogst persoonlijke ontwikkeling van ieder mens en nieuwe gemeenschapsvorming zijn leidraad voor al haar werkzaamheden geworden. Het Ontwikkellab is hiervoor een fantastische oefenplaats en het geeft haar enorme voldoening de deelnemers hierin te mogen begeleiden.
Janneke is als zelfstandig ondernemer verbonden aan de School voor Gemeenschapsvorming en ontwikkelt haar aanbod in samenspraak met collega’s in een vrije samenwerking. Als er meer dan vijf deelnemers zijn dan zal één van haar collega’s samen met Janneke het Ontwikkellab begeleiden.
Lees ook de pagina op onze website over Janneke.
Wat gaan we doen?
In het Ontwikkellab Wedekerig Opvoeden onderzoek je in een (sub)groep met maximaal vijf deelnemers je eigen ouderschap en opvoeding. Je eigen biografie en vragen zijn daarbij vertrekpunt. Je komt vijf keer een dag onder begeleiding bijeen, je brengt je eigen ervaringen in en onderzoekt thema’s die je daarin tegenkomt. Ook verken je jouw toekomst door toekomstscenario’s te schrijven en een uitgewerkt stappenplan voor het eerste jaar te schrijven. Om je voor te kunnen bereiden biedt Janneke je huiswerkopdrachten aan die je kunnen helpen je ouderschap en opvoeding te onderzoeken en te beschrijven. Je bepaalt vervolgens zelf wat je vertelt en wat belangrijk is in verband met je vraag.
Tijdens elke bijeenkomst krijg je een reactie van de andere deelnemers en van mij, middels de ‘categorieën van weerklank’. Dit helpt je om een volgende stap te kunnen zetten en antwoorden te vinden op de vraag waarmee je onderweg bent in je onderzoek.
De beproefde spelregels dragen er zorg voor dat ieder leert zonder oordelen te reageren. Je bepaalt zelf welke reacties voor jou belangrijk zijn, welke conclusies je trekt en welke besluiten je neemt voor de toekomst. Zo leer je van jezelf, via de ander.
Ter ondersteuning en verdieping van je onderzoek reikt Janneke in het middaggedeelte kunstzinnige onderzoeksopdrachten aan en verschillende inhoudelijke denkbeelden in de vorm van een verhaal/lezing. Mogelijk nodigt Janneke daarbij ook gastdocenten uit. O.a over:
- De biografische ontwikkeling van de mens en hoe je jouw eigen wil/levensopgave kan leren kennen in de verschillende levensfasen. Je leert zo ook het mensbeeld (verder) kennen dat ten grondslag ligt aan de Waldorfpedagogiek, waarmee wordt gewerkt in De Ondernemende School Westland.
- Een techniek voor gezamenlijk gedragen besluitvorming in je gezin als gemeenschap.
- De basisprincipes van verbindende communicatie
Ontmoeting met jezelf en anderen
In het onderzoeken van je eigen biografie, krijg je zicht in je eigen wil, in je leven als geheel en in de opvoeding in het bijzonder. Dit vormt een belangrijke basis van waaruit je ook steeds weer de eigenlijke wil van je kind kunt waarnemen én recht kunt doen in je opvoeding. De ontmoeting met andere ouders, hun vragen en ontdekkingen, kunnen een grote stimulans en verrijking zijn voor je eigen onderzoeksproces.
Waar en wanneer?
Het eerstvolgende lab start in januari 2025. Het zal plaatsvinden in Honselersdijk en betreft vijf zaterdagen van 09.30-17.00 uur. De data zijn: 18 januari, 15 februari, 15 maart, 29 maart en 12 april.
Voorafgaand aan de start kan je proeven van de inhoud en werkwijze op de instapavond.
Deze zal plaatsvinden op woensdag 27 november van 19.30-22.00 in Honselersdijk. Daarna kan je definitief besluiten of je mee wilt doen.
Wat kost het?
We werken in een kleine groep om zorg te dragen voor goede kwaliteit en aandacht voor ieder individu, zodat iedereen met zijn inbreng voldoende aan bod kan komen op een dag. Dat betekent dat de kosten door deze relatief kleine groep gedragen worden.
Over de kosten gaan we nog in gesprek en maken we afspraken die passen bij deze groep mensen.
Wat krijg je?
- Een instapavond en 5 bijeenkomsten van een dag
- Een terugkomdag (in overleg). Op deze dag komen we samen en zullen we terugkijken op het Ontwikkellab en hoe dat zich verder in je leven heeft gemanifesteerd.
- Hogeschool voor Gemeenschapsvorming
Omdat je deel hebt genomen aan het lab, ben je automatisch alumnus bij De Hogeschool voor Gemeenschapsvorming. Na en naast het Ontwikkellab zijn er nog diverse andere mogelijkheden voor scholing, ontwikkeling en ontmoeting. Als je dat wilt kun je deel uitmaken van onze groeiende community en deelnemen aan activiteiten zoals ontmoetingsdagen en themadagen.
Doe je mee?
Onwijs leuk als je deel wilt nemen aan het Ontwikkellab Wederkerig Opvoeden! Laat het weten aan Martine de Bruijn (mdbruijn@dosw.nl) of Janneke Sauer (info@jannekesauer.nl).
Graag tot ziens!