Jaarfeesten op een Waldorfschool: Verbinding en Ritme in het Leven van Kinderen

Op De Ondernemende School Westland vieren we door het jaar heen verschillende jaarfeesten. Deze feesten zijn een kenmerkend aspect van het Waldorfonderwijs en komen vaker voor dan op reguliere scholen. De jaarfeesten geven ritme aan het schooljaar en dragen bij aan een gevoel van gemeenschap. Ze werken verbindend, niet alleen onderling tussen de kinderen, maar ook tussen kinderen, leerkrachten en ouders.

Bewustwording

De jaarfeesten helpen kinderen bewust te worden van de cyclus van het jaar en de seizoensgebonden veranderingen in de natuur. Elk feest is verbonden met specifieke momenten in de natuurlijke en christelijke kalender. Zo beleven de kinderen bijvoorbeeld het begin van de lente, de oogsttijd of de winterse donkerte met een ritueel dat de waarde van deze overgangsperioden weerspiegelt. Dit helpt hen te begrijpen dat het leven in een constant ritme van verandering en vernieuwing is geworteld.

Samen

Het draagt bij aan de samenhang binnen de schoolgemeenschap, omdat de feesten vaak gezamenlijk worden gevierd. Er wordt samen gezongen, gedanst, muziek gemaakt en soms iets lekkers gegeten. Dit moment van samenkomen tilt ons even uit boven het dagelijkse ritme van school. De kinderen ervaren de betekenis van de feestdagen niet alleen als een moment van plezier, maar ook als een kans om de symboliek en diepgang van de seizoenen en de feesttradities te ontdekken.

Betrokkenheid

De feesten worden op verschillende manieren gevierd: soms alleen met de kinderen en leerkrachten, soms met de ouders erbij. Dit versterkt de band tussen de school en de thuissituatie. Ouders zijn ook vaak betrokken bij het voorbereiden van de feesten, zoals het bakken van brood of het maken van versieringen. Dit maakt de ervaring compleet en zorgt ervoor dat de kinderen zich ondersteund voelen door zowel de school als hun gezin.

Wat vieren we

De jaarfeesten in onze school zijn meer dan een feest; ze zijn momenten van bezinning, waarin we stil staan bij de waarde van tijd, natuur en gemeenschap. Elk feest biedt een gelegenheid om stil te staan bij de eigen ontwikkeling en die van de ander. Ze brengen een gevoel van verbondenheid en wederzijds respect. In deze feesten is ruimte voor zowel vrolijkheid als bezinning, voor het vieren van het leven in al zijn facetten.

De Jaartafel: Een Visuele Verbinding met de Seizoenen

In de klas speelt de jaartafel een belangrijke rol in het dagelijks ritme van de kinderen. De jaartafel is een levend kunstwerk, waarop het verloop van het jaar zichtbaar wordt. Door het hele jaar heen wordt de tafel steeds aangepast aan de seizoenen, de bijbehorende feesten en de natuurlijke veranderingen in de omgeving. Elke maand, en soms zelfs wekelijks, wordt de jaartafel opnieuw ingericht. Zo komen er tijdens de herfst kastanjes, dennenappels en bladeren op te liggen, terwijl de lente zich aankondigt met bloemen, vogelnestjes en lentefiguren. Dit visuele ritueel helpt kinderen om het verloop van de tijd te begrijpen en zich verbonden te voelen met de natuur om hen heen.

De jaartafel is niet alleen een hulpmiddel om de seizoenen zichtbaar te maken, maar ook een bron van inspiratie en verbeelding. Het is een plek waar kinderen verhalen kunnen vertellen, hun eigen creaties kunnen toevoegen of gewoon stil kunnen staan bij de schoonheid van de natuur. Het biedt een rustige, reflectieve ruimte die het ritme van het schooljaar ondersteunt en de kinderen in hun leerproces helpt.

Toekomstige Jaarfeesten op De Ondernemende School Westland

Hieronder staan de jaarfeesten die we mogelijk op onze school gaan vieren. Het is echter nog niet definitief welke feesten dit zullen zijn. Dit heeft te maken met het vinden van een goede balans binnen de school, zowel voor de kinderen als de leerkrachten. We kiezen ervoor om een aantal feesten goed uit te werken, in plaats van meerdere feesten half aan te pakken.

Daarnaast staan we open voor het vieren van feesten uit andere culturen, hierbij wordt er gekeken naar de achtergronden en tradities die de kinderen in een klas met zich meebrengen, om zo samen elkaars rijkdom en diversiteit te ontdekken.

  • 6 januari: driekoningen
  • 2 februari: Maria lichtmis
  • 7 weken voor Pasen: carnaval
  • 1 week voor Pasen: Palmpasen
  • De eerste zondag na de eerste volle lentemaan: Pasen
  • 40 dagen na Pasen: Hemelvaart
  • 50 dagen na Pasen: Pinksteren
  • 24 Juni: Sint Jan
  • 29 september: Michaëlsfeest
  • 11 november: Sint Maarten
  • Vanaf de vierde zondag voor kerstmis: Advent
  • 5 december: Sint Nicolaas
  • 13 december: Sint Lucia
  • 24,25,26 december: Kerstmis